Gezonde kwarktaart met banaan

Het is alweer even geleden dat ik een recept met jullie heb gedeeld. Het liefst deel ik gezonde recepten met jullie, want het overgrote deel van de week is het toch verstandig om gezond te eten. En ongezonde recepten, die zijn er genoeg. Dus vandaag heb ik het recept voor jullie van gezonde kwarktaartjes. Ik maak deze wel eens als ontbijt of als gezond tussendoortje. Het is voedzaam door de havermout en de eiwitten in de kwark en het eiwitpoeder zorgt voor voedingsstoffen die je spieren herstellen. Kortom: dit is ook prima eten wanneer je een fanatieke sporter bent.

Voor dit recept (zes stuks) heb je de volgende ingrediënten nodig:
– 100 gram havermout.
– 2 eetlepels honing.
– 1 a 2 eetlepels gesmolten kokosolie.
– Flinke snuf kaneel.
– Snufje zout.
– 150 gram magere Franse kwark.
– 1 geprakte banaan.
– 20 gram eiwitpoeder in de smaak banaan.
– 1/2 eetlepel agavesiroop.
– 2 blaadjes gelatine.

Ik heb gekozen om dit recept met banaan te maken, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om dit recept met ander fruit te maken. De combinatie rood fruit met vanille-eiwitpoeder is bijvoorbeeld ook erg lekker. Hierbij moet je wellicht wel het aantal blaadjes gelatine aanpassen, aangezien er uit rood fruit meer vocht los komt.

En dit is hoe je het doet:


Meng de havermout, honing, gesmolten kokosolie, kaneel en zout door elkaar.
Zet deze kom 30 minuten in de koelkast, zodat de gesmolten kokosolie weer wat vaster wordt.



Verwarm je oven voor op 175 graden Celsius.
Vet een muffinvorm lichtjes in om plakken te voorkomen.
Haal de havermoutmix uit de koelkast en verdeel dit over je bakblik. Druk goed aan op de bodem. Het is de bedoeling dat ieder vormpje gevuld is tot iets onder de helft.
Zet dit nu 15 minuten in je oven.

Wanneer de vorm uit de oven komt, zet je dit op een rekje. Laat de taartjes in de vorm zeker 30 minuten afkoelen voordat je verder gaan aan de volgende stap.

Ondertussen kun je verder gaan met de kwarkvulling. Meng hiervoor de kwark met de geprakte banaan, het eiwitpoeder en de agavesiroop.
Week de gelatineblaadjes in koud water en verhit ze hierna kort in een steelpannetje met een paar druppeltjes water. Als de gelatine vloeibaar is, voeg je deze toe aan het kwarktaart mengsel.


Vul de afgekoelde vormpjes tot de bovenkant met het kwarkmengsel.
Dit zet je vervolgens minstens 2 uur in koelkast om op te stijven. Hierna kun je de taartjes uit de vorm halen en genieten.
PS: door de banaan slaan de taartjes bruin uit. Dit zou je kunnen voorkomen door wat citroen toe te voegen.

Ik hoop dat jullie net zo genieten van de kwarktaartjes als ik. Wanneer ik ze als ontbijt eet, dan eet ik er meestal twee. Als tussendoortje geniet ik van één taartje. En ik kan eerlijk zeggen: het is een voedzaam begin van de dag.
Natuurlijk zou je de taart ook in een grote vorm kunnen maken, wanneer je bijvoorbeeld een gezonde traktatie wilt voor op je werk of school. De hoeveelheden zul je dan wel moeten aanpassen natuurlijk.

Liefs,
Corinne.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s