Persoonlijk – Controle loslaten en ontspannen

personal-updatePff jongens, wat gaat de tijd toch snel. Het is ondertussen alweer drie weken geleden sinds mijn vorige persoonlijke update! De hoogste tijd dus om jullie weer eens op de hoogte te stellen van mijn herstelproces. De afgelopen weken hebben zich gekenmerkt door het vinden van meer rust, het loslaten van de controle en het leren ontspannen. De vorige keer had ik ook verteld over hydro-relaxatie en ik had beloofd daar in dit artikel ook meer over te vertellen. Ben je klaar dus voor een goed gevulde update?

Allereerst mijn herstel: hoe ga ik nu om met voeding? Ik probeer in de afgelopen weken wat meer de controle rondom eten los te laten. Vroeger maakte ik altijd een eetplanning een week van te voren, mijn boodschappenlijst lag al een halve week van te voren klaar en ik smeerde en kookte al het brood en eten (ook voor mijn man). Dit waren voor mij natuurlijk allemaal middelen om controle te houden over eten. Maar op een gegeven moment heb ik wat meer rust in mijn menu gebracht en hierdoor durfde ik de controle over eten ook meer los te laten. Wat doe ik dan nu anders?

– Ik maak nu mijn boodschappenlijst pas op de dag dat ik ook boodschappen ga doen.
– Ik overleg met Chrisjan wat we gaan eten, zodat hij ook mee kan kiezen.
– Ik laat Chrisjan drie keer in de week voor zijn eigen avondeten zorgen.
– Ik smeer niet iedere dag zijn brood meer.
– Chrisjan gaat mee boodschappen doen, zodat ik minder kans krijg op labels te kijken en producten te vergelijken op calorieën.

Ik merk dat deze veranderingen de eerste week veel spanningen opleverden. Nu ik het voor de derde week zo doe, merk ik dat het ook rust geeft. De spanningen nemen af en worden steeds iets minder scherp. Dat is fijn om te merken. Ik kan nu een film kijken, zonder dat ik hele stukken mis omdat mijn gedachten bij eten zijn. Dat is een fijne ervaring.
Ik probeer daarnaast niet alleen de controle rondom eten wat meer los te laten, maar ook over algemene zaken. Dingen zoals het huishouden probeer ik niet meer zo strak te plannen, ik leg het naast me neer wanneer iets niet helemaal naar mijn zin gebeurd en ik probeer meer afstand te nemen tot bepaalde personen en de verantwoordelijkheid te leggen daar waar die hoort. Dit klinkt nu allemaal alsof dat super makkelijk is, maar dat is het natuurlijk niet. Ik vind het met vlagen nog steeds heel moeilijk om de controle los te laten en mensen verantwoordelijk te laten zijn voor hun eigen zaken, dat idiotige zorgzame zit er nu eenmaal goed in. En op zich is zorgzaam zijn niet verkeerd, maar de mate waarin maakt wel uit. Ik was/ben zo zorgzaam naar anderen dat ik over mijn eigen grenzen heen ga. Zolang anderen het maar naar de zin hebben, maakt het niet uit hoe ik mij voel. Dit is heel lang mijn gedachte geweest en hierdoor is het moeilijk dit ineens anders te doen en wel naar mezelf te kijken. Toch merk ik dat ik dit stapje voor stapje al wat meer leer. Hierbij hoort ook leren tijd voor mijzelf te nemen en leren te ontspannen. Daarom doe ik ook aan hydro-relaxatie. Hydro-relaxatie is het doen van ontspanningsoefeningen in water. Ik doe dit onder begeleiding van een motorische therapeut, één keer in de week en een sessie duurt 30 minuten. Het bad is verwarmd waardoor je heerlijk kunt ontspannen. Er wordt rustgevende muziek afgespeeld en vervolgens doe je allerlei rustige oefeningen met bewegingen en mindfulness. Tot nu toe merk ik dat ik het erg fijn vind om dit te doen. Het enige nadeel is dat ik er wel voor naar Goes moet en dat het me dus relatief veel tijd kost. Wanneer ik straks weer mag gaan sporten denk ik dat ik op zoek ga naar iets wat meer in de buurt zit, zodat ik niet meer zo ver hoef. Wellicht in het zwembad van Vlissingen of een andere vorm van ontspannings-yoga of iets dergelijks.

edAl met al maak ik dus stappen vooruit. En voor wie nu denkt: ‘Maar hoe zit het nu met aankomen, want je had toch ook ondergewicht?’…Ja, dat klopt. En aankomen is dan ook nog steeds één van mijn doelen. Van te voren dacht ik dat die kilo’s er zo weer aan zouden vliegen, want ik was toch altijd het meisje wat op moest letten op wat ze at? Anders zou ze snel weer te dik worden…Boy, was I wrong! Aankomen is moeilijker dan het lijkt. Dit heeft meerdere redenen: ten eerste moet je best veel meer eten wil je aankomen en dit moet ik opbouwen, anders zou mijn lijf het niet aankunnen. Daarnaast moet je er geestelijk ook aan toe zijn. Je kunt niet gelijk verwachten dat iemand met een eetstoornis allerlei dingen zoals Mars, Snickers en chips naar binnen gaat zitten werken. De meest normale producten zijn voor iemand met een eetstoornis soms al moeilijk. Zo had ik in het begin enorm veel angst en moeite met brood. Dit stond op mijn ‘verboden en ongezonde’ eetlijst in mijn hoofd. Ondertussen eet ik vier tot zeven boterhammen per dag, dus die angsten kun je zeker wel overwinnen. Maar niet allemaal tegelijk, want dan wordt het je te veel. Ook begint mijn lijf weer allerlei processen op te starten die op spaarstand hebben gestaan. Hierdoor verbruikt mijn lijf ook weer meer. Het is dus even zoeken naar het juiste menu voor mij en ik heb dan ook steeds uitbreidingen moeten doen de afgelopen tijd, omdat ik niet (genoeg) was aangekomen. Uiteindelijk ben ik nu twee kilo aangekomen in een maand tijd. Op zich is dit netjes (minstens 0,5 kilo per week is het streven), maar hiervoor waren dus wel steeds uitbreidingen nodig. Dit betekent dat ik ook al lang niet meer de basislijst eet, maar hierboven zit. Ik verwonder me erover hoeveel ik kan/moet eten zonder idioot veel aan te komen. Maar het is zeker niet altijd makkelijk, want ik moet dus ook wel eens eten wanneer ik geen trek/honger heb en dit is lastig. Heel wat schoppen onder mijn kont en het maar ‘gewoon doen’, ook wanneer je er geen zin in hebt, hoort hierbij. Een strijd is het dus iedere dag, maar niet alleen op het gebied van eten. De strijd is ook aanwezig bij het aanpakken van de onderliggende problemen. Maar stapje voor stapje komen we langzaam vooruit en die vooruitgang maakt dan weer dat ik keer op keer de kracht vind om toch weer verder te gaan!

Zo, weer een heel verhaal verder. Dit is hoe het er nu voorstaat. Over een paar weken zal ik weer eens een update doen, voor degene die het interessant vinden om mijn verhaal te volgen :).

Liefs,
Corinne.

Advertenties

One thought on “Persoonlijk – Controle loslaten en ontspannen

  1. Lieve Corinne, via facebook op je blog terecht gekomen. Erg om te lezen dat je zo moet worstelen.. maar je gaat de strijd zo te lezen heel goed aan! Ik heb zelf ook hydrorelaxatie gedaan en daar heel veel aan gehad (na al die jaren denk ik er nog vaak aan terug als het me niet lukt rust in mijn lijf te vinden). wilde je even een hart onder de riem steken! je bent een hele sterke meid!! xx Merel (van de middelbare school :p)

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s