Feiten en fabels rondom voeding

In de jaren dat mijn eetstoornis zich steeds meer aan het ontwikkelen was tot de vorm anorexia heb ik heel wat ‘geleerd’ over voeding. Tenminste, dat dacht ik. Ik weet nog steeds veel over voeding, maar mijn kennis blijkt toch niet altijd juist. Dit komt ook door de eetstoornis, die alle vormen van nieuws over ‘slechte’ producten al gelijk oppikt en opslaat. Maar nu ik in behandeling ben, krijg ik ook psycho-educatie over voeding. Dit wordt gegeven door een dietiste die al jarenlange werkervaring heeft, ook met mensen met een eetstoornis. Alle vragen rondom voeding kunnen we bij haar stellen en ze geeft heel nuchter antwoord. Je twijfelt bij haar dan ook geen seconde, aangezien ze enorm veel kennis heeft over voeding. Hierdoor zijn een aantal gedachtes over voeding bij mij wel veranderd en daarom leek het mij leuk om in dit artikel een aantal fabels en feitjes over voeding met jullie te delen.
feiten-en-fabels1. Havermout is met recht een superfood.
Feit. Dit is zelfs één van de weinige superfoods waarvan mijn diëtiste vindt dat het die titel verdient. Vele andere superfoods zijn helemaal niet zo zaligmakend als beweerd wordt en worden vooral voor veel te veel geld verkocht. Maar havermout is zeker gezond en een goede optie dus voor je ontbijt, je zult er namelijk lang een verzadigd gevoel van houden. En dat voor maar een paar cent per pak 🙂

2. Een glas wijn is een snack.
Als je naar de caloriewaarde van een glas wijn gaat kijken, dan is dit technisch gezien een feit. De caloriewaarde van een glas wijn ligt al snel op zo’n 125 calorieën per glas, wat vergelijkbaar is met een zakje snack-a-jacks of een belegde cracker. Daarom zeggen ze ook niet voor niets: ‘Geniet, maar drink met mate’.

3. Wit brood bevat meer suiker dan bruin brood.
Nope, dit is een fabel. Wit of bruin brood maakt feitelijk helemaal geen verschil, beide hebben ongeveer dezelfde voedingswaarde. Wanneer je qua brood voor de ‘gezondste’ optie wilt kiezen, dan moet je kijken naar volkoren brood. Bij volkoren brood zijn de velletjes aan de korrel blijven zitten en hier zitten veel vezels in. Volkoren brood zal je dus langer een verzadigd gevoel geven in vergelijking met bruin of wit brood.

gezonde-vetten4. Kokosolie is gezond vet.
Deze vond ik zelf heel erg schokkend, maar dit is dus een keiharde fabel. Verrassend toch? Want in veel ‘gezonde bakrecepten’ wordt kokosolie gebruikt in plaats van boter, want dit zou gezonder zijn. Niets is dus minder waar, je kunt zelfs beter roomboter gebruiken. Dit heeft te maken met hoe het vet is samengesteld. Daarnaast zijn vloeibare vetten altijd gezonder dan harde/vaste vetten, dus olijfolie is weer gezonder dan roomboter. Ook frituren kun je dus het beste in vloeibaar vet doen.

5.  Light-producten kunnen je dikker maken.
Dit is een feit, maar je kunt zelf wellicht al raden waarom? Juist! Veel mensen zien het woord light en denken dan dat dit een veel gezondere optie is dan de volvette variant. Hierdoor denken ze ook dat ze er prima wat meer van kunnen nuttigen, want het is toch light…Maar dat is vaak bedrog. Bijvoorbeeld: bij light chips is de caloriewaarde bijna gelijk aan die van normale chips. Er is wel minder vet aan toegevoegd, maar in plaats daarvan zit er meer suiker in. Dus zo light is die chips dan helemaal niet, vooral als je dan denkt dat je er wel een dubbele portie van kunt eten omdat het light is…

6. Van koolhydraten wordt je dik.
Hier heb ik heel lang in geloofd! Producten zoals brood, rijst, pasta en aardappelen vermeed ik dan ook zo veel mogelijk. Ondertussen heb ik geleerd dat dit niet juist is. Je lijf heeft deze koolhydraten juist nodig in het doen van belangrijke processen. Niet voor niets nemen deze producten dan ook een plekje in in de Schijf van vijf. Ondertussen eet ik iedere dag iets van rijst, pasta of aardappelen bij mijn warme maaltijd en ik eet vier tot zeven boterhammen per dag. Het aankomen gaat nog niet super snel, dus ik kan je vertellen dat je echt niet opeens dik wordt van koolhydraten 🙂

7. Veel mensen in Nederland eten niet genoeg groente en fruit.
Dit is een feit. De aanbevolen hoeveelheid fruit is twee stuks per dag en groente is 250 gram per dag. Vooral die groente is best veel en dit krijg je meestal niet verwerkt in één maaltijd. Daarom is het handig om bijvoorbeeld nog een beetje rauwkost te nemen bij je lunch of een handje cherrytomaten bij je snack. Fruit kun je ook prima verwerken in je toetje of ’s ochtends door je yoghurt met muesli of iets dergelijks.
Waarom veel mensen het dan toch niet doen? De gezondheidsvoordelen van gezond eten merk je vaak pas op de lange termijn. Hierdoor is het voor veel mensen moeilijk om te zien hoeveel voordelen een gezond eetpatroon eigenlijk heeft en denken ze dus dat het minder belangrijk is.

assorted-fruits-vegetables-food8. Er bestaat geen gezond/ongezond eten.
Eigenlijk is dit een feit. Wij maken de verdeling gezond/ongezond in ons hoofd, met onze gedachten. Maar ons lijf kent die verdeling helemaal niet. Voor je lichaam is een calorie een calorie, of die nu uit een banaan of een snicker komt. Dit is natuurlijk even heel zwart/wit, want je lijf heeft natuurlijk wel bepaalde voedingswaarden nodig. Maar het is dus helemaal niet erg om soms ook iets ‘ongezonds’ te eten, zolang je basis qua voedingswaarden goed zit.

9. Vet is slecht voor je, want daar wordt je dik van.
Tsja, dit is dus een fabel. Ook dit is iets wat ik lange tijd wel gedacht heb, maar je lijf heeft juist ook vetten nodig om bepaalde voedingsstoffen goed te kunnen opnemen. Te veel vet is natuurlijk niet goed voor je, maar dat is met alles waar je te veel van neemt zo. Het liefst kiezen we wel voor onverzadigde vetten, die je veel kunt vinden in vis, ongezouten noten en avocado.

10. Groenten en fruit uit de diepvries zijn ook heel gezond.
Dit is waar. Vroeger werd er vaak nog suiker aan dit soort producten toegevoegd, maar dit is tegenwoordig niet meer het geval. Doordat de groenten of fruit meteen bevroren worden na verwerking blijven de voedingswaarden redelijk gelijk. Voorkeur heeft natuurlijk altijd nog vers, maar diepvries is een goed alternatief. Potjes en blikjes hebben dan de minste voorkeur, omdat hier vaak wel nog dingen aan toegevoegd worden om het langer houdbaar te maken.

Zo, tien random feitjes en fabels op een rijtje. Ik hoop dat jullie het interessant vonden om eens te lezen. Voor mij waren sommige dingen echte eye-openers en hebben ze geholpen in het overwinnen van bepaalde eet-angsten die ik had (help, brood! en help, noten!)…

Liefs,
Corinne.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s