Variatietips in voeding

Ik heb nooit anders geweten dan dat ik veel lust. Als kind was ik altijd degene die alles at. Natuurlijk vond ik niet altijd alles even lekker, maar ik moest alles proberen van mijn ouders. En ook wanneer ik iets wat minder lekker vond, jammer dan, volgende keer beter. Doordat ik altijd alles heb geprobeerd en een natuurlijke nieuwsgierigheid heb naar nieuwe dingen lustte ik dus altijd veel. En dit is nog steeds zo. Ik merk dat mensen dat gek vinden, wanneer ze horen dat ik herstellende ben van anorexia. Reacties als ‘Maar dan lust je eten toch niet, anders zou je het toch wel gewoon eten?’ en ‘Vroeger kon je zo lekker eten en genoot je van alles’ heb ik dan ook al een paar keer gehoord. *Zucht*…Mensen met een eetprobleem hoeven niet noodzakelijkerwijs niets te lusten. Vaak houden zij ook gewoon van eten, maar hebben ze in de loop der tijd allerlei regels gemaakt waardoor er een haat-liefdeverhouding met eten is ontstaan.
Wanneer je gaat herstellen van een eetstoornis is het nodig om een gezond eetpatroon op te bouwen. Een gezond eetpatroon bestaat ook uit variatie. Vaak is variëren moeilijk aangezien je een heel eenzijdig eetpatroon hebt opgebouwd. Maar niet alleen mensen met een eetstoornis vinden variëren moeilijk en daarom dacht ik een paar tips te geven over variëren. Is niet alleen helpend voor jullie, maar ook voor mezelf 🙂

1. Koop bewust eens iets anders.
We zijn vaak geneigd om altijd een vast boodschappenlijstje te maken en niet verder te kijken. Maar wees dit eens voor door bewust iets anders te pakken. Ga voor het schap staan en pak eens komijnekaas i.p.v. gewone kaas of een chocoladepasta die je niet kent. Op die manier kun je thuis verschillende dingen uitproberen.

2. Varieer in broodbeleg en gebruik zowel hartig als zoet beleg.
Altijd hetzelfde op je brood? Op zich is daar niets mis mee wanneer je dit doet omdat je dat beleg nu eenmaal het lekkerst vindt. Maar veel mensen met een eetstoornis doen dit omdat die optie(s) de enige goede en veilige opties zijn. En dus is het juist goed om die eetstoornis te pesten door bewust te variëren in je beleg. Op die manier kun je ook gaan onderzoeken welke dingen je lekker vindt en welke niet.

3. Zorg voor keuze.
Hier begint het natuurlijk eigenlijk mee. Als je wilt variëren dan houdt dat in dat je meer dan één soort koekje/beleg/ontbijtje enzovoorts in je kast hebt staan. Er zijn genoeg dingen die lang houdbaar zijn dus daarvoor hoef je het vaak niet te laten. Zorg dus voor wat verschillende keuzes in je kast. En stiekem weet je zelf ook wel dat ‘ik lust dat niet’ een code is voor ‘dat lust mijn eetstoornis niet, want er zit te veel …… in’. Of je iets wel of niet lust moet je herontdekken tijdens je herstel en dat kun je alleen ondervinden door te variëren.

4. Probeer nieuwe recepten uit.
Een manier om te variëren kan zijn door te koken via recepten. Er zijn tegenwoordig superveel recepten op internet te vinden en anders kun je kijken in kookboeken of via magazines als de allerhande bijvoorbeeld.

5. Let op de aanbiedingen qua groente en fruit.
Wil je wat meer variëren in groente en fruit? Dan kun je bijvoorbeeld iedere week op de aanbiedingen letten en datgene kopen wat in de aanbieding is. Dit is namelijk steeds iets anders en hierdoor varieer je automatisch. Ook zijn seizoensgroente vaak in de aanbieding, wat ook nog eens fijn is voor het milieu. Twee vliegen in één klap!

6. Een avondmaaltijd samenstellen? Mix en match!
Op zich is een avondmaaltijd makkelijk samen te stellen, want het enige wat je moet doen is een keuze maken uit drie categorieën, namelijk:

1. Een zetmeel/koolhydraatproduct, bijvoorbeeld: aardappelen – rijst – pasta – couscous – brood…
2. Een vlees(vervanger), bijvoorbeeld: kip – rundvlees – varkensvlees – vis – vegetarisch – eieren…
3. Groente(s), zoals bloemkool – broccoli – prei – spruiten…

De combinaties die je kunt maken zijn eindeloos, want ik heb nog niet eens alle opties hierbij gezet. Variatiemogelijkheden genoeg dus.

7. Moeite met kiezen? Trek lootjes.
Is het kiezen van divers beleg of tussendoortjes lastig voor je, dan kun je eraan denken om lootjes te trekken. Dit is ook een manier om de controle los te laten over wat je kiest en dat kan heel fijn werken. Je schrijft gewoon al je keuzes op briefjes en stopt deze in een pot. Iedere keer als je moet kiezen pak je een lootje en wat daar op staat dat doe je. Je kan dit ook via een app doen, zoals IDecide.

8. Kies gerechten uit diverse keukens.
Je kan ook variëren door in verschillende keukens te denken, zoals Amerikaans, Aziatisch, Mexicaans, Oosters enzovoorts. Hieruit komen gelijk verschillende gerechten, zoals hamburgers, een wokschotel, burritos en couscoussalade.

9. Maak het lekker.
Probeer je eten smaak te geven door het lekker te maken voor jezelf. Zo kun je bij belegde boterhammen prima rauwkost eten, bij een salade een lekkere dressing maken, noten en fruit toevoegen aan havermout en een sausje bij je avondeten. Want waarom zou je het niet lekker maken voor jezelf? Er is namelijk (bijna) niemand die houdt van karige gerechten.

10. Laat iemand anders eens voor je kiezen.
Dit is ook een ultieme in het loslaten van de controle: laat iemand anders voor je kiezen/koken. Op die manier heb je zelf geen controle over wat er op tafel komt en die andere persoon maakt dingen toch net weer even anders. Ik doe dit nu ook: mijn man kookt één keer in de week voor ons. Ik vind koken heel leuk om te doen, maar ergens is de extra vrije tijd ook wel rustgevend. In de groep gaan we het nu ook één keer in de week doen bij een tussendoor-moment: twee groepsleden mogen dan in de winkel kiezen wat we gaan eten. Spannend, maar wel goed om je eetstoornis te doorbreken!

Ik hoop dat je aan de hand van deze tips ook meer gaat proberen te variëren, want eenzijdig eten is voor je lichaam niet gezond. En remember: je leeft door eten en eet door te leven.

Liefs,
Corinne.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s