Wat mij helpt tijdens herstel

Herstellen van een ziekte is mooi en goed, maar dit proces kan ook heel zwaar zijn. Dit is bij een psychische ziekte niet anders als bij een lichamelijke ziekte. Tijdens je herstel kun je dagen/momenten tegenkomen dat je, ondanks je gemotiveerde houding, niet lekker in je vel steekt en even geen zin hebt in de strijd. Want herstellen is ook zeker een strijd. Ik deel veel met Chris, maar soms is hij echt verbaasd wanneer ik vertel hoeveel twijfel/angst/spanning/gedachtes er door me heen gaan. Maar gelukkig zijn er ook dingen die je herstel kunnen helpen of makkelijker maken. De dingen die mij helpen tijdens mijn herstel wil ik dan ook met je delen 🙂

1. Herstel omdat jij beter wilt.
‘Waar een wil is, is een weg’. Ken je die uitdrukking? Want dit geldt ook zeker voor herstellen van een ziekte. Wanneer jij gemotiveerd bent om te herstellen heb je al een hele strijd gewonnen. Jij moet het immers gaan doen, jij moet eten/niet meer compenseren/angst uitzitten/niet meer overmatig sporten enzovoorts…Je weet dat dit nodig is om te herstellen, maar als je het voor een ander doet dan zul je het niet lang volhouden. Weten waar je naartoe wilt, wat je doel is, kan hierbij helpen. Mijn doel is: volledig herstellen van mijn eetstoornis en zorgeloos kunnen genieten van mooie momenten met familie en vrienden, zonder dat eten nog een issue is.

2. Accepteer ups and downs.
Deze vind ik nog steeds heel erg moeilijk, maar helaas hoort het er wel bij. Als perfectionist wil ik altijd alles zo goed mogelijk doen en het liefst in één stijgende lijn omhoog ontwikkelen. Hier hebben veel mensen met een eetstoornis last van, helaas. Dus ook in mijn herstel wilde ik alleen maar beter en beter, maar toen kwamen er dagen dat het even niet zo lekker ging of zelfs enkele weken van een motivatiedip waarbij ik weer terugzakte in oude gewoontes. Ik sloeg mezelf hierbij voor mijn kop, maar eigenlijk heeft dit helemaal geen nut. Accepteren dat het even niet zo goed lukt, dat je het moeilijk hebt en dat dit niet erg is, neemt al een heleboel spanning weg.

3. Praat, praat, praat.
Praten is mijn tweede natuur, ik ben niet zo goed in stil zijn en ben een sociaal en open mens. Ik vind het fijn om dingen te delen en dit is nu alleen maar in mijn voordeel. Want herstellen van een ziekte doe je niet alleen, dat doe je samen. Het hele proces is namelijk veel te zwaar om alleen te doen. Daarnaast krijg je van anderen veel goede tips en adviezen die je gaan leren anders met bepaalde zaken om te gaan, zodat je oude patronen kan doorbreken. Blijven praten wil overigens niet zeggen dat je nooit iets alleen mag of kan doen, want even tijd voor jezelf is ook belangrijk!

4. Plan leuke dingen in.
Het leven staat niet stil tijdens je herstel, dus probeer ook een beetje te genieten door leuke dingen in te plannen waar je naartoe kunt leven. Ga bijvoorbeeld eens een dagje shoppen met een vriendin, naar de bioscoop of bezoek een beautysalon voor een lekkere massage. De leuke dingen blijven doen laten je ook zien dat het waarde heeft om in leven te blijven en maken je gemotiveerder voor herstel. Ook zijn het kleine oplaadmomentjes waardoor je de volgende strijd in je hoofd weer wat beter aankunt.

5. Ga uitdagingen stap voor stap aan.
In het begin van mijn herstel zag ik in dat mijn eetstoornis in zoveel facetten van mijn leven verweven zat dat ik dacht ‘OMG, hoe ga ik dit allemaal aanpakken!?!’. En streberig als ik ben, had ik het gevoel dat alles in één keer moest en ook alles in één keer goed. Hallo buitengewone druk en spanning…want laten we wel wezen: dat is niet realistisch. Herstellen gaat stapje voor stapje en iedere nieuwe stap is weer een uitdaging: voor het eerst weer brood eten is in het begin heel spannend, maar na verloop van tijd vind je het weer normaal. Dan is er weer ruimte om eens iets anders te proberen, zoals een croissantje…Op die manier kun je stap voor stap nieuwe dingen verkennen, maar alles tegelijk: nope, zet dat maar uit je hoofd.

6. Voordelen van herstel.
Als ik even in een dipje zit en weer eens denk aan het overslaan van een eetmoment of het minderen, dan probeer ik te bedenken waarom ik beter wil worden en welke voordelen er dus aan herstellen zit. Gelukkig kan ik vaak heel veel voordelen opnoemen, maar als je hier moeite mee hebt kan het ook helpen om de voordelen op te schrijven zodat je ze kan leven op het moment dat je het moeilijk hebt. En dit kunnen allerlei voordelen zijn: lichamelijk (ik heb het niet meer constant koud), uiterlijk (mijn haar is niet meer zo dun en slierterig), sociaal (ik kan weer genieten van een festival) en ga zo maar door.

7. Beloon jezelf.
Als je stappen blijft zetten in je herstel, wees hier dan trots op en beloon jezelf. Belonen kun je op allerlei manieren doen, bijvoorbeeld jezelf die ene tas gunnen die je al heel lang wilt, een vrije middag nemen om iets leuks te doen of een nieuw kapsel kiezen. We blijven allemaal toch een beetje kind en vinden het verdienen van een ‘stickertje’ nog steeds fijn. Wat de sticker is, mag jij alleen nu zelf bepalen dus des te leuker! Je kunt ook in korte- en langetermijndoelen en beloningen denken.

8. Neem voldoende rust.
Herstellen is mooi, je ontdekt weer heel veel nieuwe dingen die al een hele tijd naar de achtergrond waren verdwenen. Maar de strijd is niet altijd makkelijk en soms wordt je echt gek van je eigen gedachtes. Het is dus helemaal niet erg om voldoende rust te nemen. Luister naar je lichaam en ga even op de bank zitten als het moe is. Slaap ook voldoende, want hoe uitgeruster je bent, des te beter je de strijd de volgende dag weer aankan. Als je moe bent, maak je het jezelf dus alleen maar moeilijker.

9. Vermijd triggers (tot je er goed mee om kan gaan).
We leven nu eenmaal in een dieet-cultuur, dus alle triggers vermijden zal nooit gaan aangezien je het overal wel kunt tegenkomen. Maar er zijn wel een aantal manieren waarop je triggers kunt vermijden, zoals je social media opschonen (byebye fitgirls!), je omgeving vragen niet over diëten te praten waar jij bij bent, calorieën op verpakkingen doorstrepen met watervaste stift, je weegschaal wegdoen, je sportabonnement opzeggen en ga zo maar door. In het begin heb je wellicht veel van dit soort dingen, maar gaandeweg ga je merken dat je steeds meer aankan wat betreft triggers. Dan kan het op den duur juist weer een uitdaging zijn om bepaalde dingen weer te gaan doen, zoals sporten of op het terras gaan zitten.

10. Volg inspirerende mensen.
Nu je na de vorige tip toch je social media hebt opgeschoond, heb je wellicht ruimte voor andere input. Er zijn genoeg inspirerende mensen te vinden die passen bij jouw fase van herstel. Probeer positieve kanalen op Instagram, Facebook en YouTube te vinden en dit hoeft echt niet alleen over herstellen van een eetstoornis te gaan. Zoek bijvoorbeeld ook eens op mindfulness of inspirerende quotes.

11. Afleiding.
Wanneer je het moeilijk hebt, is het fijn als je dingen kan doen ter afleiding van je gedachtes. Wat jij fijn vindt om te doen, kan per persoon verschillen maar voor mij zijn de volgende dingen goede afleiding: mijn blog, met mijn katten knuffelen, kleuren, serie kijken en schoonmaken.

Ik hoop dat je uit dit artikel ook weer wat inspiratie hebt opgedaan om weer wat stappen in de goede richting te kunnen zetten. Het geeft niet op welk punt van herstel je staat, zolang je neus maar in de goede richting staat. Uiteindelijk kom je er wel, zelfs wanneer je soms een stap terug doet. Just go for it!

Liefs,
Corinne.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s