Review ‘Start where you are’

Meestal als ik een review schrijf gaat het over een beautyproduct, maar vandaag heb ik eens een andere review voor jullie. Een review van een boek, geen gewoon leesboek maar een soort werkboek voor jezelf. Het was voor mij de eeste keer om eens zo’n soort boek aan te schaffen en vandaag deel ik mijn mening over dit boek en of ik het de aanschaf waard vond of niet.

Ik heb niet onder stoelen of banken geschoven dat de laatste twee jaar pittig zijn geweest. Ik had al lang een sluimerende eetstoornis, eigenlijk al 14 jaar, maar omdat ik nog op een gezond gewicht zat vond ikzelf dat ik helemaal geen probleem had. Toen het steeds slechter ging in mijn omgeving (met name met mijn broer) gleed ik dieper weg in die eetstoornis tot het punt dat iedereen kon zien dat ik wel degelijk een probleem had. Uiteindelijk moest zelfs ik toegeven dat ik een probleem had.
Het afgelopen jaar ben ik dan ook druk bezig geweest aan mezelf om hier weer uit te krabbelen. Eerst met intensieve therapie en toen dit steeds minder werd, ben ik weer meer deel gaan nemen aan het ‘normale’ leven zoals werk, vakanties en dat soort dingen. De therapieën en gesprekken werden minder, maar dat betekent niet dat het ‘werk’ aan mezelf opeens klaar was. Een lange tijd heb ik dit wel willen geloven, maar nu zie ik in dat ieder mens altijd een beetje blijft werken aan zichzelf. Ik heb echter de sterke neiging om lekker door te razen. Veel te doen, planmatig en productief zijn dingen die bij de passen, maar hierdoor vergeet ik soms stil te staan bij mezelf en ga ik dus aan mezelf voorbij. Dit is mijn valkuil geweest in het verleden en hiervoor moet ik dus waken.

Maar hoe pak je dat aan? Tijd voor jezelf nemen klinkt zo algemeen. Tijd voor jezelf nemen kan ook al zijn dat je lekker in bad gaat of iets dergelijks. Maar dat bedoel ik nu eigenlijk niet. Nee, ik heb het eigenlijk over dieper werken aan jezelf. Echt kijken naar je binnenste zelf, wie je bent en wat je wilt. Ik vind dit soms best lastig en heb ook gemerkt dat ik altijd op dezelfde wijze naar dingen kijk, meestal niet zo positief. Dit zou ik graag willen veranderen en om me hierbij te helpen wilde ik wat handvatten hebben. Op die manier ben ik tot de aanschaf van dit boekje gekomen om eens te kijken wat dit me zou opleveren.

Het boekje heet ‘Start where you are’ en is geschreven door Meera Lee Patel. Het boekje is in diverse winkels en webshops te koop en kost €12,99. Ik vond de prijs nog best vriendelijk en vond het boekje er leuk en vrolijk uitzien.
Het boekje heeft een fijne grote en lekker papier om op te schrijven. Dat vind ik belangrijk aangezien het echt een werkboekje is. Je kan het boekje gebruiken zoals je wilt, er is geen goede of foute manier. Je kan beginnen waar je wilt, maar ik heb wel gemerkt dat er een soort opbouw in zit. De opdrachten op de eerste bladzijdes zijn iets luchtiger en naarmate je verder gaat gaan de vragen dieper op dingen in.

Iedere bladzijde ziet er ongeveer zo uit, met op de linkerzijde een mooie of inspirerende quote. De meeste zijn kleurrijk versiert en met een mooi lettertype gemaakt. Op de rechterzijde staat dan een opdracht. De ene keer kun je antwoord geven door middel van een lijstje, maar er staan ook invulschema’s en tekenopdrachten in het boekje. Die diversiteit aan opdrachten vind ik erg leuk.

Ik heb het boekje nu enkele weken. Ik doe het niet planmatig iedere dag, maar gewoon wanneer ik er zin in heb. Sommige dagen schrijf ik liever in mijn dagboek bijvoorbeeld en ik denk dat het belangrijk is om er niet al te dwangmatig mee om te gaan. Dan schiet je het doel voorbij. Ik ben zelf gewoon vooraan in het boekje begonnen omdat dit voor mij het fijnst voelt.
Tot nu toe vind ik het leuk om dit boekje er zo nu en dan bij te pakken. Het ‘dwingt’ me toch om ook eens over andere dingen na te denken of op een andere manier naar dingen te kijken en dat vind ik leuk. Het boekje geeft me dus zeker een positief gevoel en daarvoor heb ik het gekocht. Wat mij betreft was het het geld dus zeker waard. Een aanrader dus wanneer je ook op een andere manier naar jezelf wilt kijken of bij dingen stil wilt staan 🙂 En als afsluiter natuurlijk nog een mooie quote:

Liefs,
Corinne.